OPTIMIZAREA SANATATII

La nivel global, bolile cardiovasculare ucid aproximativ una din trei persoane, iar cancerul ucide unul din sase. Intre timp, cheltuielile globale pentru medicamente eliberate pe baza de reteta depasesc 1 trilion de euro anual, SUA reprezentand aproximativ o treime din aceasta piata. O parte din motivul pentru care cheltuim atat de multi bani pe produse farmaceutice se datoreaza faptului ca multi oameni au fost conditionati sa creada ca bolile pe care le au pot fi in mare parte dotorita genelor noastre. Dar pentru majoritatea principalelor cauze de deces, genele sunt responsabile doar de aproximativ 10 pana la 20% din riscul general.

Cea mai buna dovada pe care o avem in acest sens vine din examinarea rezultatelor asupra sanatatii persoanelor care se muta in tari in care oamenii au medii genetice foarte diferite. In timp ce ratele bolilor de inima si ale cancerelor majore pot varia de pana la 100 de ori in randul populatiilor din intreaga lume, atunci cand oamenii se muta in tari cu obiceiuri de viata diferite, ratele lor de boala aproape intotdeauna incep sa se potriveasca cu cele din noua lor tara. Daca aceste boli ar fi in primul rand genetice, adoptarea unui stil de viata nou ar avea un impact redus.

 

CAUZA PRINCIPALA A MORTALITATII

Mai mult de 60% din totalul deceselor la nivel mondial se datoreaza bolilor cronice si a unor afectiuni precum bolile cardiovasculare, diabetul de tip 2, obezitatea si anumite tipuri de cancer, dieta saraca este considerata un factor major care contribuie la toate. Autoritatile globale din domeniul sanatatii sunt de acord ca principala cauza de deces la nivel mondial este, de asemenea, dieta si inlaturarea fumatului. Studiul Global Burden of Disease (GBDS), cel mai mare studiu al factorilor de risc pentru boli din istorie, a concluzionat ca prima cauza a decesului prematur in lume si prima cauza a dizabilitatii este dieta standard. De asemenea, cunoscut sub numele de dieta occidentala standard, acest model de consum este caracterizat in general prin aporturi mari de carne, produse lactate, oua, alimente prajite, cereale rafinate si zaharuri rafinate, cu aport redus de legume, fructe, cereale integrale, leguminoase, nuci si seminte.

fructe si legume

 

 CONFUZIE BINE FINANTATA

In ciuda faptului ca dieta saraca este cunoscuta ca fiind principala cauza de deces la nivel mondial, majoritatea oamenilor sunt confuzi cu privire la ce alimente promoveaza o sanatate buna si care alimente o pot distruge. De exemplu, mult mai multi oameni isi propun sa manance o dieta „saraca in carbohidrati” decat sa manance mai putin din alimentele care stau la baza celor mai frecvente boli cronice. Asa cum a fost explorat in The Game Changers, aceasta confuzie nu este o coincidenta. Sustinute de miliarde de euro in profituri si subventii pentru contribuabili, industriile care creeaza multe dintre cele mai daunatoare produse din lume desfasoara campanii publicitare puternice, finanteaza studii inselatoare si ung mainile politicienilor corupti, facand tot ce le sta in putinta pentru a face populatia cat mai confuza.

Echivalentele de astazi sunt marile corporatii alimentare si comerciantii cu amanuntul de fast-food, care folosesc exact acelasi manual pentru a deruta publicul cu privire la pericolele produselor din care profita cel mai mult. Din pacate, cele mai sanatoase alimente nu au practic nicio modalitate de a concura cu gigantii corporativi, care au miliarde de euro pentru comercializarea si promovarea produselor lor.

Guvernul SUA, de exemplu, cheltuie 38 de miliarde de dolari in fiecare an pentru subventionarea industriei carnii si a produselor lactate, dar numai 17 milioane de dolari (adica 0,04% din acest) in fiecare an pentru subventionarea fructelor si legumelor. Poate mai deranjant este modul in care aceste industrii miliardare se infiltreaza in lumea stiintifica, finantand in mod secret nenumarate studii care pun la indoiala ceea ce autoritatile sanitare globale sunt de acord ca sunt cele mai importante elemente ale unei diete sanatoase.

 

MANCATI MAI MULTE PLANTE

In ciuda tendintelor dietetice recente, care promoveaza consumul de mai multe produse de origine animala, evitand in acelasi timp cerealele si numeroasele tipuri de fructe si legume, studiul Global Burden of Disease (care a implicat aproape 500 de cercetatori din peste 300 de institutii din 50 de tari si a examinat aproape 100.000 de surse de date) a concluzionat ca primele patru alimente pe care trebuie sa le consumam mai mult pentru a reduce riscul general de deces sunt fructele, nucile, legumele si cerealele integrale. Din pacate, cercetatorii nu s-au uitat la aportul de leguminoase, care poate fi cel mai important predictor dietetic de supravietuire la persoanele in varsta din intreaga lume. In concluzie, GBDS a calculat ca aproximativ 1 din 5 decese la nivel mondial ar putea fi potential salvat daca fiintele umane ar manca pur si simplu mai mult din aceste alimente vegetale nerafinate.

In mod surprinzator, acelasi studiu a concluzionat despre carnea procesata, inclusiv slanina, cremwustii, salamul si sunca care sunt clasificate ca fiind cancerigene din grupa 1 de Organizatia Mondiala a Sanatatii, nu au facut lista alimentelor care salveaza vietile si au fost responsabile pentru 800.000 de decese anual, de patru ori mai mult decat cei care mor din cauza consumului ilicit de droguri !

fructe si legume

 

ALIMENTELE DE ORIGINE ANIMALA SI CANCERUL

Dar amenintarea cancerului reprezentata de alimentele de origine animala depaseste cu mult carnea procesata. Rezultatele din cel mai mare studiu prospectiv privind dieta si cancerul din istoria umana au aratat ca mancand doar un sfert de piept de pui pe zi creste riscul unor tipuri de cancer cu cea mai rapida raspandire, cum ar fi limfoamele si leucemiile, cu pana la 280%. O meta-analiza de la Harvard din 2015 a constatat ca barbatii care consuma doar cinci oua pe saptamana si-au crescut riscul pentru o forma letala de cancer de prostata cu 47%. Acestea fiind spuse, cercetarile au aratat ca persoanele care consuma o dieta bogata in proteine animale (inclusiv carne rosie, pasari de curte, peste, lactate si oua) au un risc crescut de peste 400% de a muri de cancer. Intre timp, persoanele care evita pur si simplu carnea prezinta jumatate din riscul de cancer de colon si o treime din riscul de cancer de prostata.

 

CUM FUNCTIONEAZA CANCERUL

Cancerul se refera la boli in care celulele anormale se inmultesc necontrolat sau pur si simplu nu vor muri. Aceste celule invadeaza adesea tesuturile din apropiere, provocand din ce in ce mai multe daune pana cand, (daca sunt lasate necontrolate) in cele din urma ne inchid intregul sistem de sustinere a vietii. Ca urmare, cancerul este cel de-al doilea criminal in intreaga lume, responsabil pentru unul din sase decese umane. Cancerul prospera atunci cand stresul oxidativ activeaza inflamatia cronica, care poate deteriora sau muta ADN-ul nostru celular, transformand o celula normala intr-o celula tumorala.

Daca unele dintre acestea suna familiar, ai dreptate. Dupa cum am discutat in AVANTAJUL LEGUMELOR (articol in curs de publicare), alimentele de origine animala (inclusiv carnea procesata, rosie si alba, precum si pestele, lactatele si ouale), contin o gama larga de constituenti proinflamatori, inclusiv hidrocarbura aromatica policiclica si amine heterociclice, fiecare dintre acestea contribuind la inflamatie, oxidare si carcinogeneza.

Inrautatind lucrurile, alimentele de origine animala au un continut incredibil de scazut de constituenti antiinflamatori, inclusiv antioxidantii puternici care ne ajuta sa ne protejam de stresul oxidativ si inflamatia cronica. In medie, alimentele de origine animala contin mai putin de 2% din continutul de antioxidanti al plantelor. Proteinele gasite in alimentele de origine animala ne expun, de asemenea, la risc de cancer. Asa cum explica dr. Walter Willett, fost presedinte de nutritie la Harvard, in The Game Changers, aminoacizii care provin din surse animale tind sa faca celulele noastre sa creasca si sa se inmulteasca mai repede. De exemplu, multe dovezi arata ca un consum ridicat de proteine ​​din surse lactate este legat de un risc mai mare de cancer de prostata. Citeste: DE UNDE ITI IEI PROTEINELE ?

fructe si legume

 

ALIMENTELE DE ORIGINE ANIMALA SI BOLILE CARDIOVASCULARE

In timp ce cancerul poate fi diagnosticul cel mai inspaimantator, bolile cardiovasculare, care includ boli de inima, accident vascular cerebral si hipertensiune arteriala, sunt cei mai mari ucigasi din lume, provocand de doua ori mai multe victime decat cancerul. Aproximativ jumatate din toti oamenii o au si unul din patru va muri de boli de inima. Din nou, proteinele si constituentii proinflamatori ai alimentelor de origine animala par sa joace un rol major. Un studiu din 2016, condus de Harvard, care a implicat 131.342 de participanti, a constatat ca fiecare crestere de 10% a caloriilor din proteinele animale a condus la un risc corespunzator crescut de 8% de a muri din cauza bolilor cardiovasculare si a concluzionat ca "aportul ridicat de proteine ​​animale a fost asociat pozitiv cu mortalitatea cardiovasculara si aportul ridicat de proteine ​​vegetale a fost asociat invers cu mortalitatea cauzata de toate cauzele si cardiovasculara” !

Un alt studiu major care a implicat mai mult de 81.000 de participanti, publicat in Jurnalul International de Epidemiologie, a constatat ca cei care mananca cel mai mult proteine ​​din carne fata de cei care mananca cel mai putin au avut un risc crescut de 61% de deces cardiovascular, in timp ce cei care mananca cel mai mult proteinele ​​din nuci, legume si seminte au inregistrat o reducere cu 40% a riscului. Cu toate acestea, simpla evitare a produselor de origine animala poate reduce riscul unui om de a muri din cauza bolilor de inima cu 55%.

fructe si legume

 

CUM FUNCTIONEAZA BOLILE CARDIOVASCULARE

Boala cardiovasculara se instaleaza atunci cand arterele care furnizeaza sange si oxigen inimii, creierului sau altor organe se constrang sau se infunda cu un material gras numit placa de aterom. O singura masa pe baza de animale ne poate ingrosa arterele cu 40% la doar doua ore dupa ce am consumat-o. Bolile cardiovasculare se impun atunci cand acest atac asupra arterelor noastre continua zi de zi, an de an, pana cand devin atat de rigide si inguste incat fluxul de sange catre inimile si creierele noastre devine restrictionat.

Acest proces stabileste stadiul in care bucati de placa de aterom instabila se rup si blocheaza fluxul de sange catre una dintre arterele noastre, moment in care putem suferi un atac de cord sau un accident vascular cerebral. Multi factori joaca un rol in motivul pentru care alimentele de origine animala nu sunt bune pentru sistemul cardiovascular. Acestea includ numerosii compusi si molecule care provin din alimente precum carnea inclusiv Endotoxine, N-oxid de Trimetilamina (TMAO), Amine Heterociclice (HCA) si Fier Hemic care ne pot inflama arterele si pot duce la formarea placilor de aterom.

Fierul hemic este atat de potential daunator incat doar consumul un miligram pe zi este asociat cu o crestere cu 27% a riscului de boli coronariene. Pentru a pune acest lucru in perspectiva, un singur hamburger poate contine doua miligrame de fier hem sau mai mult. Intre timp, o multime de dovezi arata ca plantele au efectul opus, imbunatatind functia arteriala prin intermediul unui set complet diferit de constituenti, inclusiv antioxidanti si nitrati provenind din plante, care calmeaza inflamatia care poate duce la boli cardiovasculare, imbunatatind in acelasi timp fluxul de sange catre inima, creierul si alte organe.

Luand in considerare toate acestea, s-ar putea sa nu fie o surpriza faptul ca o dieta sanatoasa pe baza de plante nu numai ca este eficienta in prevenirea bolilor cardiovasculare, ci este singura dieta care s-a dovedit vreodata din punct de vedere clinic ca o inverseaza !

 

DIABETUL, OBEZITATEA SI ALTELE

O revizuire a mai multor studii majore au concluzionat ca dietele vegetariene confera protectie impotriva bolilor cardiovasculare, a factorilor de risc cardiometabolici, a unor tipuri de cancer si a mortalitatii totale. Comparativ cu dietele lacto-ovo-vegetariene, dietele vegane par sa ofere protectie suplimentara pentru obezitate, hipertensiune, diabet de tip 2 si mortalitate cardiovasculara.

Dimpotriva, cercetatorii care studiaza vegetarienii au constatat ca cei care au inceput sa manance carne cel putin o data pe saptamana au experimentat mai mult decat dublul cresterii sanselor de boli de inima, accident vascular cerebral si diabet, triplu pentru cresterea in greutate si o scadere asociata de 3,6 ani speranta de viata. S-a demonstrat ca dietele pe baza de plante imbunatatesc simptomele, adesea dramatic, pentru persoanele care sufera de numeroase boli si afectiuni inflamatorii, inclusiv artrita reumatoida, scleroza multipla, boli inflamatorii intestinale si astm. Pare chiar sa apara dovezi ca o dieta pe baza de plante ar putea ajuta, de asemenea, la prevenirea si reducerea simptomelor dementei, inclusiv Alzheimer si pentru multe dintre cele mai de temute boli.

Ca urmare, „Ghidul dietetic si stilul de viata pentru prevenirea bolii Alzheimer” din 2014, publicat in revista Neurobiology of Aging, a recomandat ca „legumele, leguminoasele (fasole, mazare si linte), fructele si cerealele integrale sa inlocuiasca produse de origine animala ca elemente esentiale ale dietei.

 

ALEGEREA NOASTRA, PUTEREA NOASTRA

Avand in vedere numeroasele beneficii pentru sanatate pe care le poate oferi o dieta in mare parte nerafinata, pe baza de plante, nu este de mirare de ce industria alimentelor de origine animala si companiile farmaceutice care profita de efectele sale lupta atat de mult pentru a mentine status quo-ul, facand tot ce pot sa tina oamenii in intuneric despre cata putere avem asupra propriei noastre sanatati. Din fericire, exista un sector corporativ major care beneficiaza de fapt de mentinerea sanatatii oamenilor: industria asigurarilor. In jurnalul lor oficial, Kaiser Permanente, cea mai mare organizatie de ingrijire administrata din SUA, i-a sfatuit recent pe aproape 15.000 de medici ca o alimentatie sanatoasa poate fi realizata cel mai bine cu o dieta pe baza de plante, pe care o definim ca un regim care incurajeaza alimentele pe baza de plante intregi si descurajeaza carnea, produsele lactate si ouale. Prea des, medicii ignora beneficiile potentiale ale unei alimentatii bune si prescriu rapid medicamente in loc sa ofere pacientilor sansa de a-si corecta boala printr-o alimentatie sanatoasa !

Medicii ar trebui sa ia in considerare recomandarea unei diete pe baza de plante tuturor pacientilor lor. Aceasta simpla afirmatie ar trebui sa loveasca cu frica in inimile celor care profita de alimentele nesanatoase si sa aduca speranta in inimile celor care se simt neputinciosi in fata propriei sanatati.

Stiinta nutritiei a fost mai clara ca niciodata despre ce alimente pun bazele bolii si care alimente pun bazele unei sanatati optime. Alegerea este doar a noastra !

Sursa: gamechangersmovie.com

Love/Share acestui articol si ajuta-ti prietenii si familia sa inceapa un stil de viata sanatos !

Citeste si: NUTRIENTI IMPORTANTI

  • donate3