DE UNDE ITI IEI PROTEINELE ?

De unde iti iei proteinele ? Este intrebarea cel mai frecvent adresata persoanelor care nu mai consuma produse de origine animala. Acest lucru se datoreaza faptului ca am fost invatati sa alegem alimente bazate pe o mana de nutrienti izolati, cum ar fi proteinele si calciul, si am fost convinsi sa credem (datorita banilor bagati in marketing si lobby), ca alimentele pe baza de plante au un continut scazut (sau lipsit de) acesti nutrienti cheie.

Aceasta concentrare asupra nutrientilor individuali creeaza modele de alimentatie deficitare, in care alimentele de origine animala devin centrul majoritatii meselor, in timp ce fasolea, cerealele, legumele, fructele, nucile si alte alimente pe baza de plante devin „feluri de mancare”. Nicaieri acest accent pe un singur nutrient nu este mai exagerat decat cu proteinele.

IMPORTANTA PROTEINELOR

Proteinele sunt unul dintre elementele principale ale corpului, ajutandu-ne sa crestem si sa reparam tesutul, ajutand in acelasi timp hormonul si sistemul nostru imunitar sa functioneze corect. Proteinele sunt alcatuite din aminoacizi, dintre care corpul uman necesita 20. Corpurile noastre pot produce 11 dintre acesti aminoacizi (cunoscuti sub numele de aminoacizi „neesentiali” sau „dispensabili”), deci consumul lor nu este necesar. Cu toate acestea, exista noua aminoacizi pe care corpul nostru nu ii produce (cunoscuti ca aminoacizi „esentiali” sau „indispensabili”), ceea ce inseamna ca trebuie sa ii includem in dieta noastra.

fructe si legume

Oricat de importanta este, majoritatea oamenilor nu au nevoie de multa proteina pentru a-si indeplini cerintele zilnice, deoarece corpul nostru recicleaza proteinele foarte eficient si prefera alti nutrienti ca sursa de combustibil pentru exercitii, in special carbohidratii. De fapt, un om mediu mananca de aproximativ doua ori mai multa proteina decat are nevoie. Sportivii, pe de alta parte, sau oamenii care fac sport in mod regulat, necesita adesea mai multe proteine decat oamenii ‘obisnuiti’, pentru a repara si a se recupera corect dupa un efort mai intens.

PRINCIPII GRESITE

Deoarece am fost programati sa credem ca produsele de origine animala, in special carnea sunt sursa ideala de proteine, aceste alimente sunt ceea ce majoritatea oamenilor mananca pentru a se asigura ca obtin suficient. Ceea ce majoritatea oamenilor nu realizeaza este ca animalele pe care le mananca sunt intr-adevar doar intermediari, deoarece majoritatea acestor animale isi obtin proteinele din plante, de unde provin toate proteinele. De fapt, majoritatea celor mai mari si mai puternice animale de pe planeta, precum elefantii, rinocerii, caii si gorilele sunt erbivore si obtin proteine mai mult decat suficiente pentru a construi o masa musculara mare si pentru a mentine o sanatate buna.

fructe si legume

Contrar credintei populare, cel mai mare studiu care a comparat aportul de nutrienti al consumatorilor de carne cu consumatorii de plante a aratat ca un consumator mediu de plante nu numai ca primeste suficiente proteine, ci cu 70% mai mult decat are nevoie. Oarecum ironic, chiar si consumatorii de carne obtin aproximativ jumatate din proteinele lor din plante. Acest lucru nu ar trebui sa fie o surpriza daca sunteti constient de faptul ca un sandvis cu unt de arahide contine aproximativ atat de multe proteine cat 100 de grame de carne de vita sau trei oua mari.

O alta conceptie gresita obisnuita despre proteine, platita din nou prin reclame si lobby, este ca proteina vegetala este inferioara, deoarece aparent plantele nu contin toti aminoacizii esentiali. Acest lucru este, de asemenea, evident fals, deoarece fiecare planta contine toti aminoacizii esentiali, in proportii variate. Desi este adevarat ca unele alimente vegetale sunt mai mici in anumiti aminoacizi decat altele, corpurile noastre descompun proteinele in aminoacizi individuali, astfel incat proteinele adecvate sa poata fi construite la momentele necesare. Acest lucru ar explica de ce, atunci cand vine vorba de castigarea fortei si a masei musculare, cercetarile care compara proteinele vegetale si animale demonstreaza in mod repetat ca, atata timp cat se consuma cantitatea potrivita de aminoacizi, sursa este irelevanta. Din moment ce stim ca obtinerea de suficienta proteina de la plante nu trebuie sa fie o problema, problema mult mai importanta intra acum in joc, este vorba despre pachetul in care intra aceasta proteina !

PACHETUL DE PROTEINE

Se pare ca animalele nu sunt doar intermediari cu proteine, ci sunt foarte sarace, eliminand multe dintre cele mai benefice aspecte ale plantelor pe care le consuma, cum ar fi fibrele si antioxidantii, concentrand in acelasi timp contaminanti precum pesticide si mercur si adaugand compusi extrem de inflamatori precum endotoxinele si Neu5Gc. Carnea si alte produse de origine animala chiar ne schimba microbiomul intestinal (bacteriile care traiesc in intestinele noastre) determinandu-le sa produca mai multe molecule inflamatorii precum N-oxidul de Trimetilamina (TMAO). Acest lucru explica de ce consumul unui singur hamburger a demonstrat ca mareste markerii inflamatori cu 70%, afectand in acelasi timp fluxul sanguin. Inflamatia si afectarea fluxului sanguin nu sunt numai rele pentru performanta pe termen scurt, ci creeaza probleme si mai mari pe drum, stabilind scena pentru bolile de inima si anumite forme de cancer.

fructe si legume

In timp ce pachetul de proteine animale ne saboteaza eforturile de a creste performanta si de a ne simti cel mai bine, pachetul de proteine vegetale face contrariul, deoarece vine incarcat cu fibre, antioxidanti si fitochimicale precum vitamina C si carotenoizi, care reduc masurile de inflamatie si imbunatatesc fluxul sanguin. In medie, plantele au de 64 de ori mai mare continutul de antioxidanti din alimentele de origine animala. Chiar si salata iceberg are mai multi antioxidanti decat somonul sau ouale. De asemenea, s-a demonstrat ca pachetul de proteine vegetale optimizeaza microbiomul intestinal. Prin urmare, trecerea la o dieta pe baza de plante poate ajuta la reducerea masurilor de inflamatie cu 29% in doar trei saptamani.

Asa cum au experimentat mii de sportivi campioni, alimentele pe baza de plante nu numai ca pot oferi proteine mai mult decat suficiente pentru a sprijini performanta atletica optima, dar par sa ofere avantaje atletice distincte, odata ce pachetul global de proteine este luat in considerare. Aceste avantaje includ inflamatia redusa, scaderea timpilor de recuperare, imbunatatirea fluxului sanguin si reducerea grasimii corporale. Autoritati precum Academia de nutritie si dietetica adauga ca dietele pe baza de plante pot indeplini sau depasi cerintele de proteine si sunt adecvate pentru toate etapele vietii, inclusiv pentru sportivi.

Non-sportivii care trec la o dieta pe baza de plante beneficiaza si de obtinerea proteinelor din plante, deoarece majoritatea oamenilor doresc energie sporita, durere redusa si o compozitie corporala mai sanatoasa. Intre timp, pur din perspectiva sanatatii, Organizatia pentru Alimentatie si Agricultura a Organizatiei Natiunilor Unite aplauda dietele pe baza de plante pentru prevenirea sau intarzierea multor boli cronice, iar Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda cu incredere sa consumam mai putine alimente de origine animala si mai multe alimente din plante.

RECOMANDARI DE PROTEINE

Dupa cum am discutat mai devreme, majoritatea oamenilor, inclusiv cei care urmeaza o dieta pe baza de plante, obtin cu usurinta proteine mai mult decat suficiente pentru a optimiza sanatatea. Actuala dieta recomandata (ADR) pentru proteine variaza de la tara la tara, dar 0,8 grame de proteine pe kilogram de greutate corporala este tipic pentru multe tari. Pentru o persoana de 77 kg, aceasta ar insemna aproximativ 62 de grame. Sportivii si alte persoane care se antreneaza in mod regulat necesita adesea mai multe proteine, in functie de tipul de sport sau activitate pe care o desfasoara. In general cu 50% mai multa proteina (1.2g-1.4g/kg) decat o persoana obisnuita, pentru a-i ajuta sa-si revina si sa obtina cele mai bune performante. Cu toate acestea, majoritatea sportivilor de anduranta consuma in mod natural aceasta cantitate, deoarece consuma de obicei mai multe calorii ceea ce inseamna si mai multe proteine.

Culturistii si sportivii de forta care doresc sa obtina castiguri cat mai repede pot necesita de doua ori mai multe proteine sau mai mult (1,6-2,2g/kg) decat populatia generala. Pentru acesti oameni, urmarirea atenta a cantitatii de proteine consumate pe parcursul zilei devine mai importanta, indiferent daca provine din surse animale sau vegetale.

Din fericire, asa cum studiile au demonstrat majoritatea sportivilor de elita dintr-o gama larga de sporturi au o dieta pe baza de plante, deoarece proteinele apar in mod natural in toate plantele. 

In final, va recomand sa urmariti documentarul "The Game Changers", documentar ce sustine si dovedeste prin numeroase studii stiintifice tot ceea ce am discutat in acest articol. 

Citeste si: OPTIMIZAREA SANATATII

Love/Share acestui articol si ajuta-ti prietenii si familia sa inceapa un stil de viata sanatos !

Sursa: gamechangersmovie.com

  • donate3